Pierwszy wpis z tej serii chciałbym zacząć opisem mojej drogi w kontekście marketingu samego pomysłu. Być może istnieje lepszy sposób na zrobienie promocji, wierzę, że dużo z tego wyniosę.

W tej serii postaram się przedstawić jak waliduje pomysł na produkt, który jeszcze nie został stworzony. W ten sposób nie marnując zasobów i pozwolić ocenić użytkownikom pomysł na aplikację.

Co to takiego Landing Page?

Landing Page jest dokładnie tłumaczona jako strona lądowania (stąd też grafika posta). W skrócie jest to po prostu strona sprzedażowa naszego pomysłu/produktu, która go przedstawia i tłumaczy w prosty i przejrzysty sposób. Jest to pierwsza strona, na którą powinien trafić twój potencjalny klient przekierowany na przykład z reklamy czy maila. Można powiedzieć, że jest to rozszerzenie informacji zawartych w reklamie czy mailu.

Wyobraź sobie, że chcemy sprzedać książkę. Dobrym pomysłem byłoby zrobienie strony ofertowej, z opisem naszej książki i z jedną akcją “Kup Teraz”. Bardzo łatwo jest opisać książkę na FB, czy innych tego typu portalach. Decydując się na opisanie książki przykładowo na FB, będziemy musieli również rozwiązać problem płatności. Landing Page umożliwia nam łatwą integrację z pośrednikami płatności, więc jest to według mnie duża zaleta. Nie biorąc pod uwagę integracji płatności, z jakiegoś powodu to Landing Page jest uważany za najlepiej konwertującą metodę prezentowania produktu.

Testy A/B

Jest to metoda pozwalająca wybrać najlepiej konwertujący LP, z kilku naszych propozycji. Załóżmy, że chcemy stworzyć LP dla produktu A, jednak mamy kilka pomysłów na to jak ma wyglądać nasz LP. Z jakiegoś powodu nie możemy zdecydować się, który ostatecznie zostanie wybrany. Z pomocą przychodzą tak zwane Testy A/B (Warianty).

Jak działają Testy A/B

Załóżmy, że mamy 4 warianty LP dla tego samego produktu. Chcielibyśmy sprawdzić, który LP przyniesie nam największą konwersję. Dokładniej mówiąc sprawdzamy jaki nagłówek lub kolor/wielkość/pozycja przycisku “Kup Teraz” przyniesie nam większą konwersje. W zależności od aplikacji, z której korzystamy powinniśmy mieć możliwość rozdzielenia ruchu procentowo, ręcznie. Aplikacja może też zrobić to za nas automatycznie, dzieląc ruch po równo. Załóżmy również, że nasze 4 warianty mają podzielony ruch po 25% pomiędzy siebie. Oznacza to, że wszystkie nasze warianty mają 25% szansy na wyświetlenie się użytkownikowi.

Zwykle w aplikacjach mamy możliwość wyboru ręcznego (samemu wybierając najlepszy wariant analizując statystyki) bądź automatycznego (pozwalając aplikacji wybrać najlepszy wariant, po konwersji czy odwiedzinach).

Mają one jednak sens w momencie gdy oczekujemy dużego ruchu. Wtedy taki test możemy uznać za miarodajny i na podstawie rezultatów wskazać najlepiej konwertujący wariant.

Jak powinien wyglądać Landing Page?

Tutaj tak naprawdę nie ma sprawdzonego sposobu na perfekcyjny Landing Page, przynajmniej jeszcze na taki nie trafiłem. Moim zdaniem trzeba po prostu testować różne rozwiązania, aby móc wyciągnąć wnioski i nauczyć się jaki styl LP konwertuje najlepiej w danej branży/temacie.

W aplikacjach, które umożliwią nam tworzenie LP znajdziemy mnóstwo gotowych szablonów. Osobiście rekomenduje stworzenie swoich własnych lub ewentualnie modernizacje istniejących. Moją taktyką jest śledzenie dobrze prosperujących firm i wzorowanie się na ich LP.

Kiedy wybrać Landing Page?

Zdecydowanie prawie (pisząc prawie, ubezpieczam się :D) zawsze jest to najlepsza forma pozyskania e-maili użytkowników, czy sprzedaży produktu (książki, aplikacji, kursu, itp.). Aplikacje dostępne na rynku w łatwy sposób pomogą zbudować Landing Page bez wiedzy programistycznej, więc nie jest to dużo trudniejsze od napisania postu na FB. Robi za to dużo większe wrażenie i przynosi lepsze rezultaty.

Owszem, wymaga to znacznie więcej czasu niż utworzenie postu na FB, ale można to zrobić raz a dobrze. Na FB nie zawsze też jest możliwość podpięcia płatności. Natomiast na Landing Page nie ma z tym problemu, obecne aplikacje zawierają mnóstwo integracji.

Na koniec

Na ten moment cała moja wiedza odnośnie Landing Page jest tutaj spisana. Nie będę również uzupełniać tego postu po nabraniu doświadczenia. Chciałbym za jakiś czas zobaczyć jak wyglądał mój mindset i jaki był tego rezultat, a później wyciągnąć wnioski.

W następnym poście opiszę ciekawą metodę prezentacji naszego pomysłu jaką jest Video Explainer.