Po dosyć długiej przerwie w postowaniu trochę rzeczy się zadziało, więc jest o czym opowiedzieć. Udało się zebrać feedback od użytkowników po wypuszczeniu MVP. Udało się też zrobić sesję live, na której przedstawiałem platformę i odpowiadałem na pytania (ba. Udało się także wrzucić dwa kursy na platformę, które są w sprzedaży a nawet umożliwić sprzedaż zewnętrzną, poza moją platformą. O tym wszystkim niżej! 🙂

Feedback

Zaczynając od feedbacku, po wypuszczeniu działającego MVP napisałem kilka postów, na kilku grupach tematycznych i odzew był całkiem niezły. Z osób które były zainteresowane, kilka osób poprosiło o szczegóły (tekstowo) i tylko jedna osoba poprosiła o sesję live z wyjaśnieniem platformy.

Wywnioskowałem, że najczęstszymi powodami, przez który ludzie nie chcą korzystać z tej aplikacji są:

  • Brak wiedzy odnośnie Stripe, niejasny proces zarabiania i wypłacania czy też kwestie rozliczania (do zrobienia video explainer)
  • Ograniczona ilość znaków na lekcje + spory koszt lekcji (do zrobienia integracja z messengerem, etc.)
  • Brak pomysłu na stworzenie kursu w tak skompresowanej formie.
  • Jak przetwarzane są dane karty kredytowej (potrzebny explainer – stripe za to odpowiada)
  • Brak możliwości sprzedaży kursu na zewnętrznym LP (done)

Okazało się tez, że problemem był brak regulaminu i polityki prywatności. Twórcy nie bardzo chcieli korzystać z rozwiązania bo nie było ustalone jak działa aplikacja, jakie dane zbiera i jak je przetwarza. W razie scam’u mogłoby to wpłynąć negatywnie na wizerunek twórcy.

Pojawił się też problem braku możliwości wystawiania faktur lub niejasności co do tego (Stripe coś takiego umożliwia). Ten temat muszę jeszcze dokładniej przemyśleć czy robić integracje z jakąś aplikacją do faktur czy też zobaczyć jak Stripe sobie z tym poradzi, czy w ogóle poradzi.

Po zebraniu feedbacku zacząłem na nowo, poprawiać i usprawniać rozwiązanie.

Sesja live

Bardzo fajną sprawą (przynajmniej dla mnie :D) okazała się sesja live, w której mogłem zaprezentować działanie aplikacji. Mogłem w tym samym momencie odpowiedzieć na wszystkie pytania, rozwiać wątpliwości i stwierdzić jakie są odczucia użytkownika.

Podczas tej sesji wyszło sporo ciekawych rzeczy, chociażby wspomniana sprzedaż kursów na stronie zewnętrznej czy też brak regulaminu i RODO. Takie sesje dają mega wartość i polecam robić ich jak najwięcej, w miarę możliwości

Polityka prywatności i regulamin

Nadszedł czas aby zająć się czymś co mi nie do końca sprawia przyjemność i wydaje się proste. Postanowiłem to oddelegować znajdując kogoś kto zrobi zajmie się tymi rzeczami. Na grupie “Od Developera Do Foundera” dostałem gotowe pliki, lecz niepewnie wprowadziłem tam poprawki. Postanowiłem, że muszę to komuś oddelegować bo jest to zbyt poważny temat (tak mi się wydaje) aby robić “aby zrobić/aby było”.

Udało mi się znaleźć kancelarię, która podjęła się tego tematu. Zajęła się tym dosyć szybko i rozpisała cały regulamin z RODO dosyć obszernie. Nawet samo wprowadzanie zmian do tak przygotowanych plików było dla mnie męczące (nie mogłem dostrzec w tym nic fajnego :D)

Regulamin jak i RODO są już gotowe, wystarczy tylko je wprowadzić na stronę i done!

Dostępne kursy

Aby przekonać ludzi do tego, że takie narzędzie może stworzyć fajny kurs, musiałem stworzyć jakikolwiek kurs. Byłby dostępny za darmo aby sprawdzić jakby to mogło wyglądać od strony kursanta.

Udało mi się dotrzeć do dwóch osób, które utworzyły kurs na mojej platformie. Można te kursy zobaczyć na stronie głównej (wyświetlane są trzy najnowsze kursy) lub wejść do aplikacji i znaleźć je na pierwszej stronie.

Kursy, które są dostępne to:

  • Zdrowa cera w 7 dni
  • Jak podejmować racjonalne decyzje

Niżej zaprezentowany jest nowy feature, który umożliwia zakup kursu na zewnętrznej stronie. Nie trzeba w żadnym wypadku przechodzić do aplikacji, wszystko można zrobić na tej stronie.

Kupowanie kursu poza aplikacja

Wielu twórców chciało mieć możliwość sprzedaży kursu prosto ze swojej strony sprzedażowej. Nie chcieli tworzyć reklam prosto na moją platformę czy też na swoją stronę sprzedażową odsyłającą na moją platformę (nie dziwię się). Potrzebna była opcja, która umożliwi całkowite oddzielenie sprzedaży kursu SMS od platformy. Niżej przedstawiam jak wygląda efekt końcowy.

Kurs: Zdrowa cera w 7 dni

Kurs: Jak podejmować racjonalne decyzje

Po pomyślnym przejściu wszystkich kroków (a jest ich 4), na twój telefon zostanie wysyłany kupiony kurs, w formie tekstowej.

4 Etapy kupna kursu ze strony zewnętrznej:

  • Logowanie
  • Weryfikacja numeru telefonu
  • Zakup / Wprowadzenie kodu promocyjnego
  • Ustalenie godzin wysyłki kursu

Przemyślenia

Coraz mocniej dochodzę do wniosku, że chyba kursy SMS nie wypalą w Polsce. Albo nie mogę trafić na grupę docelową, albo nie umiem przedstawić tej platformy językiem wartości albo po prostu takie rozwiązanie nie jest potrzebne w Polsce. Myślę, że sama platforma jest świetna ale sposób wysyłki kursu (SMS) daje spore ograniczenia, które odstraszają. W związku z tym zająłem się researchem, na jaką aplikację mogę wysyłać takie kursy.

Zastanawiam się też nad tym czy może powinienem porzucić ten projekt i zająć się czymś innym? Z drugiej strony nie doszedłem jeszcze do ściany, dostaje feedback co jest nie tak i wierzę, że w końcu to ruszy jak spełnię oczekiwania użytkowników. Pytanie tylko czy powinienem ustalić sobie jakiś deadline?

Co dalej?

W miarę możliwości mam zamiar realizować feedback użytkowników. Udało się zrobić sprzedaż zewnętrzną, której jeszcze zbyt mocno nie komunikowałem. Powodem był brak regulaminu i RODO, który nadal mógłby odrzucać użytkowników.

W mocnych planach jest wyjście na inne komunikatory, które umożliwią sprzedaż kursów tekstowych. Mocniej orientowałem się na razie w Messengerze i szczerze powiem, że jest to trochę zawiły temat. Na chwile obecną nie jestem w stanie stwierdzić czy uda mi się to zrobić (każdy kurs musi wychodzić z innej konwersacji co na FB jest równe ze stroną FB per kurs). Sprawdzałem też Discord czy Slacka ale troszkę lżej. Nie do końca potrafię stwierdzić czy tamte komunikatory sobie poradzą. Jest jeszcze WhatsApp, Teams czy Telegram. Najgorsze (ale z drugiej strony najlepsze) jest to, że nie ma gotowych integracji pod takie rozwiązanie, trzeba robić to samemu (wołać API, zapisywać dane, integrować).

Dzięki feedbackom wiem co mam robić, wiem na co mam zwrócić uwagę, więc na chwile obecną dowiozę rzeczy, które wymieniłem wyżej. Jedziemy dalej 😀